Varhaiskasvatuksen henkilöstöpula ei näy 30 vuotta täyttävässä espoolaisessa kielikylpypäiväkoti Honey Monstersissa

19.10.2023

Suomen vanhimpiin kuuluva englanninkielinen kielikylpypäiväkoti juhlii tänä syksynä kolmekymppisiään. Vuonna 1993 perustettu Honey Monsters ry on monella mittapuulla harvinaisuus espoolaisten päiväkotien joukossa: päiväkoti tarjoaa englanninkielistä varhaiskasvatusta kielikylpymenetelmällä, sen omistaa vanhempainyhdistys eikä päiväkodissa kärsitä paljon puhutusta varhaiskasvatuksen henkilöstöpulasta.

”Honey Monsters on erityislaatuinen päiväkoti kunnallisen varhaiskasvatuksen ja suurten yksityisten päiväkotiketjujen rinnalla. Kun me vanhemmat omistamme päiväkodin ja osallistumme sen pyörittämiseen, pystymme myös vaikuttamaan käytännössä lähes kaikkiin asioihin, oli kyseessä sitten uuden työntekijän palkkaus, päiväkodin tilojen viihtyisyys tai ateriapalvelujen hankinta”, kertoo päiväkodin hallituksen puheenjohtaja Antti Lankila.

Sekä perheiden tyytyväisyys että työntekijöiden sitoutuminen ovat päiväkodissa huippuluokkaa. Suuri osa henkilökunnasta on työskennellyt talossa pitkään, osa jopa 1990-luvulta asti.

”Meille on tärkeää, että Honey Monstersissa sekä lapset että työntekijät viihtyvät ja voivat hyvin. Englannin oppiminen tulee kaupan päälle”, Lankila jatkaa.

Lama-ajan Espoossa oli tilausta uudenlaiselle päiväkodille

Päiväkodin perusti ryhmä espoolaisia vanhempia, jotka olivat innostuneet Vaasan yliopiston Suomeen 1980-luvulla tuomasta kielikylpymenetelmästä. Vanhemmat halusivat tarjota lapsilleen tilaisuuden tulla kaksikielisiksi englannin kielellä. Vanhemmat vuokrasivat kaupungilta laman jäljiltä tyhjillään olevan päiväkotitilan Kirstinharjusta ja palkkasivat päiväkotiin henkilökunnan. Lapsia ensimmäisenä vuonna aloitti 18. Työntekijöitä lähetettiin myös Vaasan yliopistoon opiskelemaan kielikylvyn teoriaa. Yhdessä vanhempien kanssa he alkoivat opetella, miten kielikylvettäminen englanniksi toimisi – ja sehän toimi!

”Päiväkoti sai innostuneen vastaanoton, ja ensimmäisen vuoden aikana perheitä alkoi ilmoittautua jonoon. Kaikki halukkaat eivät mahtuneet sisään, ja suuren kysynnän vuoksi vuonna 1995 perustettiin toimipiste myös Olariin. Honey Monsters on todennäköisesti Suomessa pisimpään toiminut englanninkielinen kielikylpypäiväkoti”, kertoo päiväkodin johtaja Iivi Kurki, joka on työskennellyt Honey Monstersissa vuodesta 1995 saakka.

Seuraavana vuonna, eli 1996 Honey Monsters muutti Kirstinharjusta Tuomarilaan, missä se toimii Olarin lisäksi tänäkin päivänä. Päiväkodin lempinimenä aluksi toiminut Honey Monsters vakiintui myös sen viralliseksi nimeksi. Honey Monsters juhlii 30-vuotista taivaltaan 28. lokakuuta, ja juhliin on kutsuttu kaikki päiväkodin nykyiset ja entiset lapset perheineen.

Taustatietoa Honey Monsters -päiväkodista

Honey Monsters on perheiden omistama voittoa tavoittelematon englanninkielinen kielikylpypäiväkoti, jonka toimipisteet sijaitsevat Espoon Tuomarilassa ja Olarissa. Yhteensä paikkoja on 75 lapselle. Vakituisia työntekijöitä on 14. Päiväkoti tarjoaa kokopäiväistä englanninkielistä varhaiskasvatusta yli 3-vuotiaille lapsille, joiden ensikieli on suomi. Lapset aloittavat Honey Monstersissa yleensä 3,5–4,5-vuotiaina, ja useimmat heistä siirtyvät sieltä esiopetuksen jälkeen jollekin Espoon englanninkielisistä koululuokista.

Lisätietoja:

Päiväkodin johtaja Iivi Kurki, puh. 010 212 7212, iivi.kurki@honeymonsters.fi

Seuraa Honey Monsters -päiväkotia somessa:Facebook: https://www.facebook.com/HoneyMonstersEspoo
Instagram: @honey_monsters_